Min familie og jeg, var i februar 2012 en smuttur i Harzen,
på en kort vinterferie

Udsigt fra Elverstein, Wernigerode.

Turen gik denne gang til byen Wernigerode, som er beliggende i den nordøstlige del af Harzen.
I Wernigerode havde vi, via Dansk Bilferie, lejet en lejlighed i ferieparken Hasseröder Ferienpark.
Denne Harzentur var en familietur, altså ren afslapning og ingen planlagt cykling, men cyklen havde dog alligevel, på snedigste vis, sneget sig med i bagagen, og blev luftet på en kort og improviseret tur, den ene af dagene under opholdet.

Bevæbnet med MTB kortsættet ”Der Harz für Mountainbiker” havde jeg fundet et par interessante ruter, som havde udgangspunkt i byen Drei Annen Hohne, ca. 6-7 kilometer fra sydvest for Wernigerode.
På vej mod Drei Annen Hohne, cyklede jeg af en bred og stejl skovvej. Da jeg var kommet lidt op i højderne, var vejen pludselige spærret på grund af skovarbejde.
Nu måtte jeg improvisere, og havde egentlig indstillet mig på at droppe turen mod mit planlagte udgangspunkt, da jeg ikke havde en GPS med, til at angive alternative kørselsforslag.
Jeg kørte nogle få hundrede meter tilbage og fandt noget lækkert singletrack, som jeg fulgte.
Sporet gik pænt meget opad, og blev mere og mere spændende da jeg nu også kørte på kanten af nogle stejle bjerg-/bakkesider, - og der var langt ned.
Pulsen var høj og adrenalien pumpede rundt i kroppen.

Sporet fulgte en åbenbart en vandrerute, for pludselig stod der et par ”vandreskilte”, hvoraf det ene viste vej til Drei Annen Hohne.

På sporet igen
Jeg fortsatte efter skilteanvisningen, - det gik stadigvæk opad.
Jo mere jeg kørte op, jo mere is kom der på vejene. Til sidst måtte jeg opgive at komme fremad, da vejen/sporet, var dækket af is, og det var umuligt og for farligt at fortsætte.
Endnu engang vendte jeg om, og kørte tilbage, ned af det spor som jeg lige havde kørt op.
Efterfølgende kørte jeg lidt rundt på kryds og tværs på det nærliggende bjerg, Beerberg.

Hele min rute kan ses nederst på siden. (Optaget med Endomondo)

Hasseröder Ferienpark og Wernigerode
Jeg kan anbefale Wernigerode, og Hasseröder Ferienpark, som et rigtig godt udgangspunkt til dig, som vil bo i en større by, uden at bo midt i selve Harzen.
Bor du i ferieparken, har du mulighed for at tage en dukkert i det store badeland, eller bruge sauna- eller wellness afdelingen.
Der er ingen officielle MTB spor i Wernigerode, men hvis du har mod på at improvisere og prøve dig frem, så jeg mange singletracks og masser af skovvej på den korte tur som jeg kørte. Desuden ligger Wernigerode ikke langt væk fra de officielle spor. Brocken ligger i øvrigt kun omkring 10-11 km. væk fra Wernigerode, så her kan du også hurtigt komme til, på de brede dæk.

Følgende beskrivelse af Hasseröder Ferienpark er lånt fra Dansk Bilferies hjemmeside:
I udkanten af den historiske juvel Wernigrode ligger den i 2005 nyåbnede bilfrie feriepark med et særdeles stort udbud af fritidsaktiviteter. I det kæmpe aktivitetscenter findes bl.a. et svømmeparadis med den nyeste trend indenfor rutsjebaner; en 100 m lang Magic Eye rutsjebane, et børnebad med rutsjebane, to stk. 25 m lange bassiner, et grottelandskab med en lille vandkanal, en stor strømkanal, massagesenge (på basis af luft og vand) og endelig en stor wellnessafdeling med saunaparadis, massage og solarium (mod betaling).

Herudover findes også en indendørs sportshal med et bowlingcenter, en spillehal og internetcafé, en lille butik og en børneklub. I nærområdet er her også masser at tage sig til. I kan f.eks. besøge den hyggelige historiske by Wernigrode eller det højeste bjerg i Nordtyskland "Brocken". Nær ved parken ligger "Brockenbanen" (stationen ligger kun 500 m fra parken). Med lokomotivet kan I komme næsten helt op på toppen af bjerget, eller I kan komme til Wernigrodes hyggelige naboby, der kun ligger omkring 3 km defra.

Dette sted er altså helt i top for en aktiv og sjov ferie for hele familien!

Mountainbike i Harzen

Læs om tur- og rejseberetninger fra andre mountainbikere...(der er også plads til din)

MTB i Harzen, uge 8 -2012.
Vinterferiebesøg i Wernigerode, læs mere>>> her
Tistrup Cykelmotion.
Klubben har besøgt Harzen af flere omgange, - Læs om deres ture >>> her
Cykelbasserne fra Vestfyn.
Læs om deres seneste ture >>> her
Varde Cykelklub.
41 mand kørte Harzen tynd på MTB i 2011, - læs om deres tur >>> her
Team KGB fra Sjælland.
Læs om deres 2011-tur, og se filmen fra turen >>> her
Svendborg Mountainbike Klub
Læs om deres 2009 tur >>> her
Klik her for at få dit eget GoMINIsite