Mountainbike guide i Harzen

21-4-2017

Fire fede dage på mountainbike i Harzen

Vi har gennem de netop overståede Påskedage haft fornøjelsen af at arrangere:
FIRE FEDE DAGE PÅ MOUNTAINBIKE I HARZEN - et lækker 4-dages MTB-ophold i Sydharzen, denne gang med 21 glade danske mountainbikere - det var herligt, hyggeligt og hårdt...

Gæsterne ankom torsdag d. 13/4 til Göbels Hotel i Bad Sachsa, hvor min med-guide Brian og jeg ventede med en "kort og flad" introduktionstur. Alle gæster nåede frem til aftalt tid, til trods for Hamborgs altid lunefulde trafiksituation, det var et rigtig godt forvarsel for resten af opholdet.

Efter en kort introduktion sadlede vi op, og red mod øst...
Denne første tur førte os mod øst, hvor vi blandt andet kørte på den tidligere grænse mellem øst- og vesttyskland.
Vi startede med 10 forholdsvis flade kilometer, og herefter ventede der en god lang Harzen-stigning af den slags, som ofte sætter sig godt og grundigt i rejsetrætte ben.
På toppen delte vi gruppen i to, og fik en pejling på hvordan grupperne de følgende dage kunne se ud. Det vigtigste på vores ture er ikke at komme hurtigst rundt, men "fedest" rundt :)

Tilbage på hotellet ventede der en stor og varieret aftenbuffet til Mrs. and Mr. President (den er intern blandt deltagerne...) og for de, som endnu var friske, var der eksempelvis mulighed for at gå i sauna og dampbad, eller for at tage en lille dukkert i poolen. Dermed ingen undskyldninger for ikke at være friske og fulde af energi til næste dags strabadser...

Sol, singletracks og næsten sommer
Fredagen bød på lækkert forårsvejr, med sol og tørvejr og der blev til tider kørt i kort/kort, lang/kort og lang/lang, mens turen var hård/fed :)

Vores første mål var frokosten, højt hævet over Bad Lauterberg, hvor vi nød solen, udsigten og en "killer" af en opkørsel.
Begge hold mødtes til frokost og der blev lystigt udvekslet erfaringer med gearinger, fart, påklædning mm. mens mad og drikke blev nydt.

Efter frokosten delte vi os igen i to grupper, og nogle af deltagerne byttede pladser efter dagsformen. Som belønning for den seje opkørsel, startede vi med et lækkert, og til tider udfordrende, stykke singletrack som snoede sig ned af det lokale bjerg.

Begge grupper var tilbage på hotellet i god tid til at nyde wellnessfaciliteterne og lade op til lørdagens kongeetape.

Dejlig overraskelse
- begge grupper mødtes spontant og ganske uplanlagt på fredagens tur...

Kongeetapen gik til Sieber, ved Sieber i Sieber
Har du ikke trykket lidt forkert på tasterne Morten...?
- nej det har jeg ikke; lørdagens dagstur gik mod byen Sieber, som ligger i dalen Sieber, hvor floden Sieber løber igennem, og her ventede frokosten på os, på en restaurant som både var megahyggelig, kitch og yderst gæstfri, til trods for møg-beskidte mountainbikere som gæster.

Vejret var nu blevet lidt mere forårsfrisk, dvs. gråt, køligt og med små "nuancer" af regn, men det kunne heldigvis ikke slå alle de seje turdeltagere ud. Der var heller ikke det store brokkeri over at  dagens tur startede med en hård opkørsel efter få hundrede meters kørsel...der var ihvertfald ret stille ned gennem rækken :)

Lørdagens tur var den længste på opholdet, så alt efter hvilken gruppe man kørte i, ville "tælleren" sige mellem 50 og 60 kilometer, når man atter var tilbage ved hotellet.

Ved toppen af Ravensberg ventede belønningen for den første klatretur, en god lang singletrack nedkørsel, med kurvede sving og high-speed muligheder for de modigste.

Begge grupper skulle ud omkring "Sydharzens lokale Brocken", det ca. 700 mtr. høje Grosser Knollen. Den ene gruppe tog den lange og men blidere opkørsel, mens den anden gruppe tog den kortere, men mere tekniske og stejle opkørsel.
Herefter ventede et fedt stykke singletrack ned mod Sieber. Den ene gruppe kørte direkte i bund, mens den anden fik mulighed for at tjekke nogle fede switchbacks - se filmen nedenfor.

Efter fælles frokost fortsatte begge grupper samlet et par kilometer, og herefter delte vi os op igen.

Begge grupper nåede at krydsede toppen af Grosser Knollen i tåge og regn/slud, så den ellers normale fantastiske udsigt, må vi have tilgode til en anden god gang.

Fra Grosser Knollen går, efter min mening, en af Harzen allersjoveste nedkørsler.
At dømme efter smilene på min gruppes deltagere, er jeg vist ikke den eneste som har den holdning :)

Dagens tur sad godt i benene på de fleste af deltagerne da vi nærmede os hotellet, så der blev wellness´et til den store guldmedalje efter cykelvask og dæksparkning.

Efter aftenbuffeten var der velfortjent hygge og after-bike i hotelbaren.

Harzen switchbacks...

Sidste m/k lukker og slukker
På søndagens korte og afsluttende formiddagstur, kørte vi en tur rundt i lokalområdet, som blandt andet inkluderede en klatretur til toppen af Ravensberg, efterfulgt af en skøn nedkørsel, som sluttede ved hotellet.

Fire fede dage på mountainbike i Harzen, var slut. Der blev atter vasket og pakket cykler. Der blev krammet, trykket hænder og sagt på gensyn.

Brian og jeg siger MANGE TAK for en fantastisk tur med glade og motiverede gæster.

Vi ku´ godt igen :)

På gensyn i Harzen

/Morten

PS.
Jeg er ved at klippe en masse film sammen fra turen ovenfor, så vil du se Sydharzens spor med en guides øjne, så følg med på vores youtube-kanal, hvor filmene bliver lagt op, efterhånden som de bliver klar.
Du finder kanalen her: www.youtube.com/mtbiharzen

PPS:
Vil du med på en fed mountainbiketur til Harzen, med god forplejning, mulighed for wellness, danske guider og fede spor, så hold øje med vores nyhedsbrev eller facebook.
Der kommer snart nye ture til efteråret - og du kan vælge mellem forskellige områder i Harzen.

Hold øje med os her (klik på link)
> > Nyhedsbrev

Mountainbike guide i Harzen

26-1-2017

Slip for spildtid - book en MTB-guide

Når jeg er i dialog med mountainbikere om at arrangere MTB-ophold i Harzen, bliver jeg ofte spurgt;
" bør vi leje en mountainbike-guide "?

Det korte svar er; Ja!

Nedenfor vil jeg forklare hvorfor en guide i Harzen er en god investering...

Men først en tur tilbage til fortiden...
For mange år siden arrangerede jeg en tur for mine lokale MTB-gutter til Braunlage. Vi var nogle stykker i gruppen, som allerede havde været på mountainbike i Harzen flere gange tidligere, og i de foregående år havde vi oftest kørt efter de officielle ruter i kortsættet: Der Harz für Mountainbiker.

Vi havde altid haft nogle helt fantastiske ture rundt i Harzen på vores mountainbikes, og havde fundet meget inspiration til planlægning af vores ture via kortsættet.

I forbindelse med at jeg arrangerede ophold var jeg kommet i kontakt med en lokal uddannet Harzen-guide/instruktør, som jeg fik lavet en aftale med. Guiden hentede os på hotellet om morgenen på førstedagen og efter en kort introduktion kørte vi afsted på tur.

Guiden var nærmest et rent modstykke til os, rent udstyrs- og beklædningsmæssigt. Han mødte frem i loose MTB-trøje og baggy-pants, kørende på en tung fully trailbike, med masser af vandring for og bag.
Vi mødte frem, total spændt op i spandex tøj fra top til tå og størstedelen af vores cykler var hardtail-raketter med 80 til 100 mm vandring i forgaflen...så jo, modsætninger mødes :)

Hold nu op en tur vi fik
Dagen igennem blev vi trukket rundt på det ene lækre stykke trail efter det andet, og hvad guiden måske manglede i punch og fart opad, ja det fik han så til gengæld, og så rigeligt indhentet nedad, hvor vi sjældent så ham før bunden af nedkørslen, hvor han stod og skød billeder af os allesammen.

Det var en lækker følelse at overlade ansvaret for turen til en guide. Det at kunne lade en anden vise vej, og sørge for at gruppen kommer frem gennem terrænet i et fornuftig flow, det gjorde en stor forskel for os.
Det er ikke altid lige sjovt at være den, som skal være kortfører, eller aflæse navigationen for resten af gruppen, da man jo også gerne selv vil have lov at nyde turen.

Udover at guiden viste os rundt på de bedste spor i området, var han også skarp til at vurdere hvornår der skulle holdes pauser, så gruppen hele tiden var homogen, og ikke blev kørt i hegnet.

Uden mad og drikke...
Guiden havde naturligvis indlagt en frokostpause undervejs på turen. Vi var heldige med vejret, så vi kunne sidde udenfor og nyde maden og en kold cola - ikke værst når man er ved at gå en lille smule sukkerkold.
Også her er det en fordel med en guide, som har sørget for at booke plads på et Gasthaus undervejs på turen.

Skovmotorveje og singletracks
Nu skal du ikke tro, at du kan tage til Harzen, booke en guide og så udelukkende køre singletracks fra morgen til aften - sådan er det ikke.

Her er selvfølgelig også grusvejsstykker - eller transportstykker om man vil.

Du kan tage til Harzen og køre rigtig mange fede sektioner med singletracks, og når de bliver "bundet rigtig sammen" kan du næsten få følelsen af at have kørt trails hele dagen.
Det er her at guiden kommer ind i billedet og praktisk talt kan være den, som sikrer at I ikke kører en masse spildte kilometer på at finde de bedste spor og hotspots.

Som jeg plejer at sige:
Følg guiden - tør smilet af senere

/Morten

Du kan læse mere om guider og ture her